1
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، ایران (عهده¬دار مکاتبات)
2
کارشناس ارشد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، ایران
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه فکری بر ارزش بازار شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در مراحل مختلف چرخه حیات است. برای انجام پژوهش دو فرضیه اصلی و شش فرضیه فرعی مورد آزمون قرار گرفت. برای آزمون فرضیهها از مدلهای رگرسیونی چندگانه استفاده شد. نمونه آماری پژوهش شامل 113 شرکت طی سالهای 1383 الی 1387 میباشد.
نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد که اجزای سرمایه فکری بر ارزش بازار شرکتها تأثیر مثبت و معناداری دارد و از میان اجزای سرمایه فکری (سرمایه ساختاری، سرمایه مشتری و سرمایه انسانی)؛ سرمایه ساختاری تأثیر بیشتری را بر ارزش بازار شرکتها دارد. همچنین سرمایه فکری در مرحله رشد تأثیر بیشتری نسبت به مرحله بلوغ دارد. از میان اجزای سرمایه فکری نیز سرمایه ساختاری در مرحله رشد و سرمایه انسانی در مرحله بلوغ بیشترین تأثیر را بر ارزش بازار شرکتها میگذارند.
رضایی, فرزین, پیری, عبدالله, نیلی, وحید. (1392). تأثیر سرمایه فکری بر ارزش بازار شرکت ها در مراحل مختلف چرخه حیات. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول, 1392(13), 19-27.
MLA
فرزین رضایی; عبدالله پیری; وحید نیلی. "تأثیر سرمایه فکری بر ارزش بازار شرکت ها در مراحل مختلف چرخه حیات". فصلنامه مدیریت توسعه و تحول, 1392, 13, 1392, 19-27.
HARVARD
رضایی, فرزین, پیری, عبدالله, نیلی, وحید. (1392). 'تأثیر سرمایه فکری بر ارزش بازار شرکت ها در مراحل مختلف چرخه حیات', فصلنامه مدیریت توسعه و تحول, 1392(13), pp. 19-27.
VANCOUVER
رضایی, فرزین, پیری, عبدالله, نیلی, وحید. تأثیر سرمایه فکری بر ارزش بازار شرکت ها در مراحل مختلف چرخه حیات. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول, 1392; 1392(13): 19-27.