1
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین،ایران
2
کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین،ایران
چکیده
شروع اهمیت و توجه به محیطزیست به سالهای1960 و اوایل سال 1970 برمیگردد، زمانی که نگرانی درباره تاثیر الگوهای تولید و مصرف در مورد محیطزیست با توجه به بحث در مورد اثرات بهداشتی و تاثیر رشد اقتصادی و افزایش جمعیت، شدت پیدا کرد. به دلیل تقاضای مصرفکنندگان دهه گذشته شاهدی بر هجوم برندهای دوستدار طبیعت به بازار بوده است. در نتیجه بازاریابی محصولات دوستدار طبیعت اجازه ظهور یک استراتژی چند بعدی و روند تاکتیکی را منجر شد که بر آن اساس در این پژوهش به مطالعه قصد خرید سبز مصرفکننده و رفتار خرید بر پایه تئوری رفتار برنامهریزی شده ( تی. پی. بی) پرداخته شد. نمونهگیری به صورت تصادفی ساده از شهروندان قزوینی انجام شده است. تعداد 428 پرسشنامه کامل شده و از روش مدلیابی معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید. نتایج حاصله نشان میدهند که نگرش نسبت به مسائل زیستمحیطی مهمترین عامل پیشبینیکننده رفتار است. همچنین طبق یافتهها، مشاهده میشود که هنجارهای ذهنی، نگرش نسبت به مسائل زیست محیطی بر قصد خرید سبز تاثیرگذار بوده و قصد خرید سبز بر رفتار سبز تاثیر مثبتی دارد.
زندحسامی, حسام, پروینچی, شیما. (1393). به کارگیری نظریهی رفتار برنامهریزی شده در بررسی قصد خرید سبز مصرفکنندگان. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول, 1393(18), 23-30.
MLA
حسام زندحسامی; شیما پروینچی. "به کارگیری نظریهی رفتار برنامهریزی شده در بررسی قصد خرید سبز مصرفکنندگان". فصلنامه مدیریت توسعه و تحول, 1393, 18, 1393, 23-30.
HARVARD
زندحسامی, حسام, پروینچی, شیما. (1393). 'به کارگیری نظریهی رفتار برنامهریزی شده در بررسی قصد خرید سبز مصرفکنندگان', فصلنامه مدیریت توسعه و تحول, 1393(18), pp. 23-30.
VANCOUVER
زندحسامی, حسام, پروینچی, شیما. به کارگیری نظریهی رفتار برنامهریزی شده در بررسی قصد خرید سبز مصرفکنندگان. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول, 1393; 1393(18): 23-30.