1
دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه مدیریت، تهران، ایران
2
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زاهدان، گروه مدیریت اجرایی، زاهدان، ایران
چکیده
مشکلات ناشی از اقتصاد تکمحصولی و تکیه بر درآمدهای نفتی سبب ایجاد اقتصادی متأثر از عوامل خارجی بالأخص درآمدهای ناپایدار نفتی شده است. با این ویژگی اقتصاد ایران، میتوان به اهمیت و نقش صادرات غیرنفتی در کشور پی برد. امروزه صنایع کوچک و متوسط از جنبههای مختلف اجتماعی، تولید صنعتی و ارائهی خدمات در اکثر کشورهای جهان، نقشآفرینی میکنند. این صنایع با صادرات قابلتوجه خود نقش مؤثری در توسعه اقتصادی کشورها ایفا میکنند. بهعلاوه شدت یافتن رقابت جهانی، افزایش بیاطمینانی و تقاضای فزاینده برای محصولات متنوع، باعث شده است که استقبال از این صنایع بیشتر شود. تحقیق حاضر نشان میدهد که حرکت به سمت صنایع کوچک و متوسط نهتنها امری بهینه و سودآور میباشد، بلکه در شرایط فعلیِ کشور، امری لازم و ضروری است. این تحقیق با هدف بررسی عوامل مؤثر بر توسعهی صادرات در بنگاههای کوچک و متوسط صنایع غذایی استان قزوین انجام گرفته است. این پژوهش با بهرهگیری از مطالعات پیشین و پرسشنامه بین مدیران و کارشناسان صنعت غذایی، ضمن شناسایی عوامل مؤثر بر صادرات، به رتبهبندی آنها با تکنیک دی متل و اسمارت پرداخته است. هدف این پژوهش شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعه صادرات در بنگاههای کوچک و متوسط صنایع غذایی و بررسی میزان تأثیرات این عوامل است. نتیجه این پژوهش میتواند به مدیران در حوزه صادرات صنایع غذایی کمک کند.
موسی خانی, مرتضی, شهروان مهر, امیر حسین. (1394). بررسی عوامل مؤثر بر توسعه صادرات در بنگاههای کوچک و متوسط صنایع غذایی استان قزوین-با رویکرد MADM. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول, 1394(23), 1-9.
MLA
مرتضی موسی خانی; امیر حسین شهروان مهر. "بررسی عوامل مؤثر بر توسعه صادرات در بنگاههای کوچک و متوسط صنایع غذایی استان قزوین-با رویکرد MADM". فصلنامه مدیریت توسعه و تحول, 1394, 23, 1394, 1-9.
HARVARD
موسی خانی, مرتضی, شهروان مهر, امیر حسین. (1394). 'بررسی عوامل مؤثر بر توسعه صادرات در بنگاههای کوچک و متوسط صنایع غذایی استان قزوین-با رویکرد MADM', فصلنامه مدیریت توسعه و تحول, 1394(23), pp. 1-9.
VANCOUVER
موسی خانی, مرتضی, شهروان مهر, امیر حسین. بررسی عوامل مؤثر بر توسعه صادرات در بنگاههای کوچک و متوسط صنایع غذایی استان قزوین-با رویکرد MADM. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول, 1394; 1394(23): 1-9.