1
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
2
کارشناسی ارشد،گروه مدیریت بازرگانی ، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی و رتبهبندی مهمترین علل تمایل مصرفکنندگان داخلی در انتخاب محصولات جایگزین خارجی انجام گرفته است. مدل مفهومی تحقیق با وارد کردن عوامل مربوط به تولیدکننده و عوامل مربوط به دولت به مدل رفتار خریدار فلیپ کاتلر ایجاد گردید. جامعه آماری خریداران لوازم خانگی با نامتجاری خارجی شهرستان شیراز و نمونه به روش نمونهگیری غیر تصادفی از نوع قضاوتی انتخاب گردید. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی میباشد. عللی که برای تمایل مصرفکنندگان داخلی در انتخاب محصولات خارجی شناسایی شد شامل عوامل فردی، عوامل گروهی، عوامل مربوط به محصول، عوامل فرهنگی، اثر هالهای، عوامل مربوط به تولیدکنندگان و عوامل مربوط به دولت است. به منظور تأیید این عوامل، تحلیل عامل تأییدی به کار گرفته شد. از آزمون تی استیودنت جهت آزمون فرضیهها و از آزمون فریدمن برای رتبهبندی عوامل استفاده شد. بر مبنای نتایج آزمون فرضیهها، تاثیر عوامل مربوط به تولیدکنندگان و عوامل مربوط به دولت بر تمایل مصرفکنندگان داخلی در انتخاب محصولات جایگزین جایگزین خارجی رد شد و بقیه موارد مورد تأیید قرار گرفت. همچنین عوامل فرهنگی بالاترین و عوامل فردی پایینترین رتبه را دارا بودند.
نوروزی, حسین, احمدی, رقیه. (1396). بررسی و رتبهبندی مهمترین علل تمایل مصرفکنندگان داخلی در انتخاب محصولات جایگزین خارجی. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول, 1396(ویژهنامه), 259-269.
MLA
حسین نوروزی; رقیه احمدی. "بررسی و رتبهبندی مهمترین علل تمایل مصرفکنندگان داخلی در انتخاب محصولات جایگزین خارجی". فصلنامه مدیریت توسعه و تحول, 1396, ویژهنامه, 1396, 259-269.
HARVARD
نوروزی, حسین, احمدی, رقیه. (1396). 'بررسی و رتبهبندی مهمترین علل تمایل مصرفکنندگان داخلی در انتخاب محصولات جایگزین خارجی', فصلنامه مدیریت توسعه و تحول, 1396(ویژهنامه), pp. 259-269.
VANCOUVER
نوروزی, حسین, احمدی, رقیه. بررسی و رتبهبندی مهمترین علل تمایل مصرفکنندگان داخلی در انتخاب محصولات جایگزین خارجی. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول, 1396; 1396(ویژهنامه): 259-269.