طراحی و تدوین مدل راهبردهای نوین سرمایه انسانی مبتنی بر تحول فناوری دیجیتال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران

3 دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تدوین راهبردهای سرمایه انسانی مبتنی بر فناوری دیجیتال انجام شده است. برای این منظور از طرح آمیخته رویکردی استفاده شد، که در بخش پژوهش کیفی آن بر مبنای مطالعات و تحلیل داده های کیفی مدل مفهومی پژوهش طراحی شد و در بخش کمی آن از تحلیل های آماری برای آزمون مدل پژوهش استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل ۴۵۰۰ نفر از کارشناسان، سرپرستان و مدیران شرکت مخابرات ایران با سطح خبرگی بالا در حوزه های فناوری دیجیتال و منابع انسانی بوده است. برای جمع آوری داده ها در بخش کیفی از مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته با پایایی ۹۸ درصد استفاده شد.پرسشنامه در قالب ۹۸ گویه طراحی شد و بین ۳۶۰ نفر از خبرگان در مناطق مخابراتی ۸ استان توزیع گردید. بمنظور تحلیل داده ها در بخش کیفی از روش تحلیل مضمونی یا تماتیک و در بخش کمی از تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج مدل یابی معادلات ساختاری، فرضیات مرتبط با ابعاد مختلف مدل پژوهش را مورد تایید قرار داد. یکی از دستاوردهای کلیدی پژوهش حاضر تبیین و معرفی ۶ راهبرد نوآورانه در حوزه مدیریت سرمایه انسانی است.

کلیدواژه‌ها


  1. Rindfleisch, A., Ohen, M., Sachdev, V. (2017). The Digital Revolution, 3D Printing and Innovation as Data. Journal of Prod Innovate Manage, 34(1), 681-690
  2. Secundo, G., Ndou, V., Vecchio, P., Pascale, G.D. (2020). Sustainable Development, Intellectual Capital and Technology Policies. Journal of Technological Forecasting and Social Chang. 153(2020), 911-917
  3. Hou, Z., Jin, Man., Kumbhakar,S.C .(2020). Productivity Spill over and Human Capital. European Journal of Operational Research, 287, 317-330
  4. Onkelinx, J., Manolova, T.S., Edelman, L.F. (2016). The Human Factor: Investment in Employee Human Capital, Productivity. Journal of International Management. 22(4), 351-364
  5. Majchrzak, A., Markus, M.L., Wareham, J. (2016). Designing for Digital Transformation. Journal of MIS Quart, 40(2), 267-277
  6. Albats, E., Bogers, M, Podmetina, D. (2020). Companies Human Capital for University Partnership. Journal of Technological Forecasting & Social Chang, 157(2020), 120085
  7. Eijaz, Ahmad Kan., Quaddus, Mohammed. (2018). Dimension of Human Capital and Firm Performance. (2018). Journal of Management Review, 295, 1-15
  8. Matt, C., Hess, T., Benlian, A. (2015). Digital Transformation Strategies. Journal of Bus, Inform, Sys, Eng. 57(5), 339-343
  9. Ceipek, R., Hautz, J., Petruzelli, A., Massis, A., Matzler, k. (2020). A Motivation and Ability Perspective on Engagement in Emerging Digital Technologies. Journal of Long Rang. Planning, 63, 911-926
  10. Ekowati, D., Eliyana, A., Abbas, A., Saud, M., Wardani, R. (2020). Data Set on Cping Strategy in The Digital Age. Journal Data in Brif, 30, 72-78
  11. Gregory, R.W., Piccinini, E., Kobe, L.M. (2015). Chang in the Producer- Consumer toward Digital Transformation. Wirtschafts Informatic Confernce, AIS Electronic Library, 1634-1648
  12. Ismail, M.H., Khater, M., Zaki, M. (2017). Digital Business Transformation and Strategy. University of Cambridge, Working Paper IT Web to LOT Survey.
  13. Albukhitan, S. (2020). Developing Digital Transformation Strategy for Manufacturing. Journal of Procedia Computer Science, 170, 664-671
  14. Lobschat, L., Mueller, B., Eggers, F., Brandimarte, L. (2019). Corporate Digital Responsibility. Journal of Business Research. 2019; 84(2): 341-356
  15. Mogaji, E., Soetan, T., Kieu, T.A. (2020). The Implication of Artificial Intelligence on the Digital Marketing of Financial Services to Vulnerable Customer. Journal of Australasian Marketing. 28(3), 257-276
  16. Rogers, D.L. (2016). The Digital Transformation. Play Book of Columbia Business .school. 16-35
  17. Verhoef, P., Broekhuizen, T., Bart, Y. (2019). Digital Transformation: A Multi .Disciplinary Reflection and Research Agenda. Journal of Business. 84(2), 372-387
  18. Davidon, R.M., Ou, C.X.Y. (2017). Digital Work in a Digital Challenged Organization Information and Management. 54(1): 129-137
  19. Paviainen, P., Tihinen, M., Kaariainen, J., Teppola, s. (2017). Taking the Digitalization Challenge. Journal of International Information. 5(1), 63-77
  20. Fang Chou, S., Shyan Horng, J., Hsing Liu., C. (2020). The Critical Criteria for Innovation Entrepreneurship of Restaurants. Journal of Hospitality and Tourism Management. 42, 222-234
  21. Foss, N.J., Saebi, T. (2017). Fifteen Years of Research on Business Model Innovation: How far Have We Come. Journal of Management. 43(1), 200-227
  22. Suciu, M.C., Nasulea, D.F. (2017). Intellectual Capital and Creative Economy as Key Drivers for Competitiveness toward a Smart and Sustainable Development. 153, 67-97
  23. Phillips, J., Phillips, P.P. (2015). High-Impact Human Capital Strategy. New York Book of AMACOM Publication
  24. Bradley, W.H. (2008). The New Human Capital Strategy. New York Book of AMACOM Publication
  25. Stone, D.L., Deadrick, D.L., Lukaszewski, K.M. (2015).The Influence of Technology on the Future of Human. Journal of Human Resource Management Review. 25, 216-231