آخرین اخبار نشریه
    مدیریت توسعه و تحول ( علمی پژوهشی )
  • شماره های پیشین

  • معرفي نشريه
    علمی

    هزینه داوری و انتشار مقاله

    بر اساس بخشنامه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی از مقالات ارسالی در صورت حائز شرایط بودن، جهت ارسال به داوری مبلغ 150000 هزار تومان و در صورت پذیرش نهایی مقاله مبلغ 350000 هزار تومان هزینه دریافت می‌گردد.


    آخرین مقالات منتشر شده

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - طراحی - سیستم خبره فازی سلسله‌مراتبی به منظور ارزیابی ریسک منابع انسانی با تأکید بر ارتقاء بهره‌وری
      زهرا صوفی محمد عطایی مهدی الوانی کیوان شاهقلیان
      شماره 55 , دوره 15 , زمستان 1402
      با توجه به اهمیت فراوان بهره‌وری منابع انسانی برای سازمان‌های دولتی و نیز نقش مهم ریسک منابع انسانی در ایجاد بهره‌وری، این پژوهش در صدد است که مدلی ریاضی را در زمینه ارزیابی ریسک منابع انسانی با تأکید بر ارتقاء بهره‌وری طراحی نماید. بدین‌منظور، رویکرد آمیخته برای انجام چکیده کامل
      با توجه به اهمیت فراوان بهره‌وری منابع انسانی برای سازمان‌های دولتی و نیز نقش مهم ریسک منابع انسانی در ایجاد بهره‌وری، این پژوهش در صدد است که مدلی ریاضی را در زمینه ارزیابی ریسک منابع انسانی با تأکید بر ارتقاء بهره‌وری طراحی نماید. بدین‌منظور، رویکرد آمیخته برای انجام پژوهش انتخاب شد. در بخش کیفی، برای گردآوری داده‌ها از خبرگان مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته به عمل آمد. داده‌های کیفی با روش تحلیل تم (مضمون)، تحلیل گردید. نتایج این بخش منجر به شناسایی ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های ریسک منابع انسانی و طراحی مدل کیفی تحقیق شد. سپس، بر مبنای نتایج حاصل از تحلیل تم، پرسشنامه کمّی تحقیق طراحی شد. داده‌های کمّی با کمک پرسشنامه از نمونه‌ای 353 نفری از کارکنان اداره امور مالیاتی و سازمان اقتصاد و دارایی آذربایجان غربی و شرقی گردآوری شد. تحلیل داده‌های کمّی و طراحی مدل کمّی تحقیق از طریق سیستم استنتاج فازی سلسله مراتبی، انجام شد. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که ابعاد و مولفه‌های ریسک منابع انسانی منجر به کاهش بهره‌وری کارکنان می‌گردد و می‌تواند سازمان را تضعیف نماید. بنابراین، شناسایی انواع ریسک منابع انسانی و یافتن راهکارها و روش‌هایی برای کاهش این عوامل می‌تواند بهره‌وری منابع انسانی را در سازمان‌ها ارتقاء بخشیده و باعث بهره‌وری و ارتقای عملکرد سازمان‌ها گردد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - طراحی مدل استراتژی‏های کارآفرینانه تأمین مالی شرکت‏های دانش‌بنیان در ایران
      زهرا یاری لیچائی غلامحسین حسینی نیا داود ثمری
      شماره 55 , دوره 15 , زمستان 1402
      معمولاً استراتژی‌هایی که نهادها وضع می نمایند بر عملکرد بنگاه تأثیر می‌گذارد لذا توجه کمتری به استراتژی‌هایی همچون وضع مالیات ها، استراتژی های تشویقی، حفظ مالکیت کسب‌وکار و ذهنیت آن‌ها به رشد پایدار و مداوم استارت آپ ها و ...در تأمین مالی شده است. مقاله حاضر با هدف طراح چکیده کامل
      معمولاً استراتژی‌هایی که نهادها وضع می نمایند بر عملکرد بنگاه تأثیر می‌گذارد لذا توجه کمتری به استراتژی‌هایی همچون وضع مالیات ها، استراتژی های تشویقی، حفظ مالکیت کسب‌وکار و ذهنیت آن‌ها به رشد پایدار و مداوم استارت آپ ها و ...در تأمین مالی شده است. مقاله حاضر با هدف طراحی مدل استراتژی‌های کارآفرینانه تأمین مالی انجام‌شده است. روش پژوهش از نوع کاربردی و از نظر جمع‌آوری داده‌ها، دارای رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) از نوع اکتشافی می‌باشد. در بخش کمی تحقیق با استفاده از داده های گردآوری شده از طریق پرسشنامه ای که بر اساس شاخص های شناسایی مدل استراتژی های کارآفرینانه تأمین مالی طراحی شده و در بین جامعه مورد مطالعه توزیع و از لحاظ کمی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. به‌منظور تحلیل آماری از روش معادلات ساختاری و نرم‌افزارهای، SPSS و SMART-PL استفاده گردید. در بخش کیفی پس از بررسی و تحلیل مضمون کلیه مصاحبه ها مدل پیشنهادی استراتژی های کارآفرینانه تامین مالی شرکت های دانش بنیان در ایران شامل هشت مولفه اصلی از جمله: عوامل زمینه ای مرتبط با منابع بالقوه تامین مالی ، عوامل قانونی و بالادستی، عوامل ارتباطی و بین المللی، عوامل منطقه ای و تحریم ها، ویژگی های فردی کارآفرین، نوآوری، عوامل مرتبط با کسب و کار و عوامل مدیریتی می باشد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - ترسیم و تحلیل نقشه هم‌واژگانی کارآفرینی دیجیتال در دانشگاه‌های هنر
      اصغر پناهزاده سهیلا خویشتن دار فرهاد نژاد حاجی علی ایرانی
      شماره 55 , دوره 15 , زمستان 1402
      کارآفرینی دیجیتال رویکرد کارآفرینانه متناسب با عصر تحولات دیجیتال است که با سرعت فزاینده‌ای به گفتمان غالب در زمینه کارآفرینی تبدیل شده است. نظر به غنای مطالعات و پیشینه پژوهشی پیرامون کارآفرینی دیجیتال استفاده از روش‌های علم‌سنجی و تحلیل هم‌واژگانی می‌تواند به ارائه تص چکیده کامل
      کارآفرینی دیجیتال رویکرد کارآفرینانه متناسب با عصر تحولات دیجیتال است که با سرعت فزاینده‌ای به گفتمان غالب در زمینه کارآفرینی تبدیل شده است. نظر به غنای مطالعات و پیشینه پژوهشی پیرامون کارآفرینی دیجیتال استفاده از روش‌های علم‌سنجی و تحلیل هم‌واژگانی می‌تواند به ارائه تصویری کامل و فراگیر از این حوزه کمک نماید. بنابراین مطالعه حاضر با هدف ترسیم نقشه هم‌واژگانی کارآفرینی دیجیتال انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی با رویکرد علم سنجی است که به روش تحلیل هم‌واژگانی به تحلیل داده‌ها می پردازد. داده‌ها از پایگاه Science Direct طی سال‌های 2015 تا پایان سال 2022 گردآوری شده وبرای ترسیم نقشه هم واژگانی از نرم‌افزار VOSviewer استفاده شده است. در مجموع 19 کلیدواژه، 4 خوشه و 68 لینک با قدرت ارتباط 152 شناسایی شده است. مفاهیم کارآفرینی دیجیتال، مدیریت دانش، کلان داده، هوش تجاری، مدیریت استراتژیک، یادگیری سازمانی، شبکه‌های اجتماعی، مزیت رقابتی و بهینه‌سازی پرکاربردترین واژه‌های این حوزه هستند. بنا بر این دانشگاه‌های هنر از طریق نگاهی استراتژیک با استفاده از تحلیل کلان داده و فعالیت در بستر شبکه‌های اجتماعی زمینه را برای کارآفرینی دیجیتال فراهم کنند. مدیریت دانش در این میان نقشی اساسی ایفا می‌کند و می‌تواند مزیت رقابتی دانشگاه را از طریق کارآفرینی دیجیتال تضمین نماید. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - شناسایی و رتبه‌بندی ابعاد و عوامل مدل کسب‌وکار پلتفرم‌های چندوجهی تولید محصولات فرهنگی با رویکرد تولید اجتماعی
      غلامرضا هاشم زاده خوراسگانی وحید شریفی سید علیرضا درخشان اشرف شاه منصوری ابوتراب  علیرضایی
      شماره 55 , دوره 15 , زمستان 1402
      پلتفرم‌های چندوجهی با رویکرد تولید اجتماعی پدیده‌های نوظهوری هستند که مدل‌های کسب‌وکار آن‌ها کمتر شناخته‌شده است، نظر به منابع انسانی و ظرفیت‌های فرهنگی ارزشمند کشور ایران، زمینه‌ی مساعدی برای بهره‌گیری از مدل کسب‌وکار پلتفرمی چندوجهی با رویکرد تولید اجتماعی جهت تولید م چکیده کامل
      پلتفرم‌های چندوجهی با رویکرد تولید اجتماعی پدیده‌های نوظهوری هستند که مدل‌های کسب‌وکار آن‌ها کمتر شناخته‌شده است، نظر به منابع انسانی و ظرفیت‌های فرهنگی ارزشمند کشور ایران، زمینه‌ی مساعدی برای بهره‌گیری از مدل کسب‌وکار پلتفرمی چندوجهی با رویکرد تولید اجتماعی جهت تولید محصولات فرهنگی وجود دارد. هدف این پژوهش شناخت و رتبه‌بندی ابعاد و عوامل مدل کسب‌وکار این پلتفرم‌هاست. برای نیل به هدف تحقیق با 14 نفر از خبرگان این حوزه مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته انجام شد و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA و روش تحلیل مضمون صورت گرفت، در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی و پس از غربال‌ نتایج به روش دلفی فازی تعداد 50 عامل در 10 بعد شناسایی گردید، در ادامه میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری عوامل با استفاده از روش دیماتل فازی تعیین و درنهایت عوامل و ابعاد استخراج‌شده با استفاده از (ANP) فازی رتبه‌بندی گردید. عوامل و ابعاد شناسایی‌شده به فعالان حوزه تولید محصول فرهنگی کمک می‌کند تا ضمن شناخت اجزای مدل کسب‌وکار خود، پلتفرم‌های آتی یا فعلی خود را به شکل بهتری پیکربندی کنند و سرمایه‌گذاران نیز با درک بهتر این مدل کسب‌وکار، تصمیمات مناسب‌تر و دقیق‌تری برای سرمایه‌گذاری اتخاذ نمایند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - طراحی و آزمون مدل پیشایندهای اخلاقی مؤثر بر کاهش رفتارهای ضد سلامت اداری در نظام آموزشی
      صغری محمدی حامد رحمانی غلامرضا معمارزاده طهران
      شماره 55 , دوره 15 , زمستان 1402
      امروزه سلامت نظام اداری یکی از اهداف و برنامه‌های توسعه سازمان‌ها است و ریشه‌یابی علل به وجود آمدن رفتارهای ضد سلامت اداری و برنامه‌های سازمانی برای کاهش این رفتارها یکی از اولویت‌های راهبردی سازمان‌های سالم محسوب می‌شود و نظام آموزش‌وپرورش نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ چکیده کامل
      امروزه سلامت نظام اداری یکی از اهداف و برنامه‌های توسعه سازمان‌ها است و ریشه‌یابی علل به وجود آمدن رفتارهای ضد سلامت اداری و برنامه‌های سازمانی برای کاهش این رفتارها یکی از اولویت‌های راهبردی سازمان‌های سالم محسوب می‌شود و نظام آموزش‌وپرورش نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ بنابراین هدف این مطالعه طراحی و آزمون مدلی برای پیشایندهای اخلاقی مؤثر بر کاهش میزان رفتارهای ضد سلامت اداری در آموزش‌وپرورش است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش 502 نفر از مدیران و کارکنان آموزش‌وپرورش شهر قزوین هستند که با تکنیک نمونه‌گیری خوشه‌ای و استفاده از روش توان آزمون و به‌کارگیری نرم‌افزار G-Power تعداد 218 نفر برای نظرسنجی انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه ساختاریافته برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شده است و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی و نرم‌افزار Smart PLS انجام پذیرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که پیشایندهای اخلاقی شامل رهبری اخلاقی، فرهنگ اخلاقی و جو اخلاقی تأثیر مثبتی بر کاهش میزان رفتارهای ضد سلامت اداری دارد؛ علاوه بر این، رهبری اخلاقی، فرهنگ اخلاقی و جو اخلاقی بر افزایش التزام رفتاری کارکنان مؤثر است. التزام رفتاری کارکنان نیز اثر مثبت قابل‌توجهی بر کاهش میزان رفتارهای ضد سلامت اداری در آموزش‌وپرورش دارد. یافته‌های این پژوهش برای توسعه سلامت اداری در محیط‌های آموزشی مفید است؛ زیرا نتایج نشان می‌دهد که 62% از تغییرات کاهش میزان رفتارهای ضد سلامت اداری می‌تواند به‌واسطه متغیرهای بررسی شده در مدل پژوهش پوشش داده شود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - توسعه زیست بوم کارآفرینی دانشگاهی مبتنی بر فناوری دیجیتال
      مصطفی معبودی تمای علی بدیع زاده سلمان  نظری شیرکوهی
      شماره 55 , دوره 15 , زمستان 1402
      فناوری دیجیتالی ستون های ساختاری را برای کارآفرینی دانشگاهی شکل می دهد. فناوری دیجیتال تغییرات را سرعت می بخشد و سازمان ها را از نظر فرهنگی، اجتماعی و ساختاری تغییر می دهد.بر این اساس پژوهش حاضر با هدف ارائه ی توسعه زیست بوم کارآفرینی دانشگاهی مبتنی بر فناوری دیجیتال ان چکیده کامل
      فناوری دیجیتالی ستون های ساختاری را برای کارآفرینی دانشگاهی شکل می دهد. فناوری دیجیتال تغییرات را سرعت می بخشد و سازمان ها را از نظر فرهنگی، اجتماعی و ساختاری تغییر می دهد.بر این اساس پژوهش حاضر با هدف ارائه ی توسعه زیست بوم کارآفرینی دانشگاهی مبتنی بر فناوری دیجیتال انجام شده است. این پژوهش با روش کیفی و رویکرد فراترکیب و با استفاده از تحلیل محتوایی مستندات انجام شده است. بدین منظور مستندات داخلی و خارجی مرتبط مشتمل بر118 سند شناسایی شدند و نهایتا 45 سند نهایی مورد تحلیل قرار گرفته است.بر اساس کد گذاری سه مرحله ای و تحلیل محتوایی مستندات الگوی توسعه‌ی اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی مبتنی بر فناوری دیجیتال مشخص گردید . بر اساس یافته های تحقیق، توسعه زیست بوم کارآفرینی دانشگاهی مبتنی بر فناوری دیجیتال مشتمل بر(بازیگران،فرایندها،روابط و تعاملات و نحوه عملکرد) مشخص شدند. در این راستا بازیگران کلیدی در توسعه ی اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی مبتنی بر فناوری دیجیتال مشتمل بردولت،صنعت،دانشگاه و مراکز رشد و پارک های علم و فناوری می باشند. فرایندهای دیجیتالی نیز مشتمل بر زیرساخت دیجیتالی،محصولات دیجیتالی،خدمات دیجیتالی و بازار دیجیتالی است. در این مسیر روابط و تعاملات مر تبط نیز مشتمل بر تعاملات فردی ،فرهنگی ،اجتماعی ،سازمانی و مدیریتیاست. نحوه ی عملکرد زیست بوم کارآفرینی دانشگاهی مبتنی بر فناوری دیجیتال مشتمل بر رهیافت فناورانه،رهیافت دانشی و رهیافت عملیاتی مشخص شده است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - ارائه بوم مدل کسب‌وکارهای کوچک و متوسط(SMEs) مبتنی بر شبکه خلق ارزش با رویکرد مدل‌سازی تجاری پویا
      محسن مظلومی جلال حقیقت منفرد محمدرضا کاباران زاد
      شماره 55 , دوره 15 , زمستان 1402
      هدف این پژوهش توسعه استراتژی‌های کسب‌وکارهای کوچک و متوسط(SMEs) از طریق بازطراحی شبکه خلق ارزش(مدل بوم کسب‌وکار) با رویکرد مدل‌سازی تجاری پویا، است. جامعه پژوهش حاضر را اساتید و خبرگان حوزه کسب و کارهای کوچک و متوسطِ فعال در صنایع غذایی شهر تهران، تشکیل دادند. در این تح چکیده کامل
      هدف این پژوهش توسعه استراتژی‌های کسب‌وکارهای کوچک و متوسط(SMEs) از طریق بازطراحی شبکه خلق ارزش(مدل بوم کسب‌وکار) با رویکرد مدل‌سازی تجاری پویا، است. جامعه پژوهش حاضر را اساتید و خبرگان حوزه کسب و کارهای کوچک و متوسطِ فعال در صنایع غذایی شهر تهران، تشکیل دادند. در این تحقیق با استفاده از روش غیر تصادفی قضاوتی، از نظرات 15 نفر خبره استفاده شد. فرایند تجزیه و تحلیل داده‌ها در سه مرحله انجام شد. شناسایی مولفه‌های مدل کسب و کار از طریق مصاحبه و با استفاده از روش تحلیلتم؛ تعیین وزن عوامل و روابط علی-معلولی مولفه‌های مدل، از طریق ابزار پرسشنامه؛ نمایش فرآیند بازخورد رفتار سیستم بر اساس شبکه به هم پیوسته‌ای از حلقه‌های بازخوردی در قال نمودار حالت جریان با استفاده از الگوسازی به روش پویایی سیستم. بر این اساس در مرحله شناسایی ابعاد و مولفه‌ها با استفاده از تحلیل تم و در طی مرحله آشنایی با داده‌ها، شواهد گفتاری شناسایی شده(86 مورد) ازمتن مصاحبه‌ها در قالب 22 کد اولیه برچسب‌زنی شد. سپس، کدهای اولیه در قالب نه تم فرعی و نهایتاً، یک تم اصلی دسته‌بندی شدند. در نهایت، پس از الگوسازی به روش پویایی سیستم(SD)، شبکه خلق ارزش در قالب نمودار حالت جریان، رسم گردید. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - ارائه الگوی داده کاوی مبتنی بر شاخص توسعه پایدار در مدیریت شهری کلان‌شهر تهران متاثر از همه‌گیری کووید-19
      عباس ملکی صادق عابدی علیرضا ایرج پور
      شماره 55 , دوره 15 , زمستان 1402
      با اعمال محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کووید-19، به نظر می‌رسد تغییراتی در غلظت‌ آلاینده‌های CO، O3،NO ، NO2، SO2، PM2.5، PM10 و AQI در دوره‌های قبل و بعد از همه‌گیری دیده شود. از این رو، تغییرات آلاینده‌های هوا و محدودیت‌های ترافیکی به عنوان یکی از زیرمجموعه-های شاخص زی چکیده کامل
      با اعمال محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کووید-19، به نظر می‌رسد تغییراتی در غلظت‌ آلاینده‌های CO، O3،NO ، NO2، SO2، PM2.5، PM10 و AQI در دوره‌های قبل و بعد از همه‌گیری دیده شود. از این رو، تغییرات آلاینده‌های هوا و محدودیت‌های ترافیکی به عنوان یکی از زیرمجموعه-های شاخص زیست محیطی توسعه پایدار شهری در بازه زمانی 01/11/1396 تا 29/12/1400 در ایستگاه‌های تحت نظارت شهر تهران مورد بررسی ‌قرار می‌گیرد. ابتدا داده‌ها جمع آوری، پردازش و پاکسازی می‌شوند. بر روی ویژگی‌های موثر انتخاب شده با استفاده از روش بهینه سازی ازدحام ذرات، روش‌های یادگیری ماشین شامل درخت تصمیم، جنگل تصادفی، ماشین بردار پشتیبان، شبکه بیزین و شبکه عصبی پرسپترون اعمال می‌شود. بررسی‌ها نشان داد که مدل پیش بینی با استفاده از درخت تصمیم و جنگل تصادفی بهترین عملکرد را برای هر دو معیار صحت و فراخوانی داشت. نتایج تحقیق نشان داد که غلظت آلاینده‌ها در دوران کووید-19 نسبت به قبل از آن، در بعضی از ایستگاه‌ها افزایشی و در برخی دیگر کاهشی می‌باشد و همچنین اعمال محدودیت‌های ترافیکی در دوره همه‌گیری، تاثیر قابل توجه و محسوسی در کاهش غلظت آلاینده‌های هوا نداشته است. همچنین با بررسی روند مرگ و میر در دوره همه‌گیری مشخص شد که کاهش و یا افزایش آلاینده‌ها ارتباط معناداری با روند مرگ و میر ناشی از کووید-19 ندارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      9 - سرمایه ‏گذاری به عنوان هزینه فرصت پیام‏ دهی سود تقسیمی
      علیرضا یوسف نژاد امیر محمد زاده محمود نصیری
      شماره 55 , دوره 15 , زمستان 1402
      چکیده هدف: این مقاله رابطه بین فرصت های سرمایه گذاری و پیام دهی سودآوری آتی سهام را مورد بررسی قرار داده است. روش: جهت بررسی موضوع و آزمون فرضیه های پژوهش از مدل های رگرسیون خطی و از اطلاعات1500 مشاهده شرکت-سال در بازده زمانی 1386 لغایت 1399 شرکت های پذیرفته شده در ب چکیده کامل
      چکیده هدف: این مقاله رابطه بین فرصت های سرمایه گذاری و پیام دهی سودآوری آتی سهام را مورد بررسی قرار داده است. روش: جهت بررسی موضوع و آزمون فرضیه های پژوهش از مدل های رگرسیون خطی و از اطلاعات1500 مشاهده شرکت-سال در بازده زمانی 1386 لغایت 1399 شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران استفاده شده است. یافته ها: نتایج نشان می دهد، مدیران شرکت های با فرصت های سرمایه گذاری ضعیف، به جای نگهداری وجه نقد سود را بین سرمایه گذاران تقسیم می کنند.اما در شرکت های دارای فرصت های سرمایه گذاری قوی وجه نقد موجود را در فرصت های سرمایه گذاری با ارزش مثبت سرمایه گذاری کرده و سال بعد برای جلوگیری از تبعات نامطلوب کاهش تقسیم سود برای سهامداران سود بیشتری توزیع می نمایند .همچنین، تغییرات سود تقسیمی در شرکت های با فرصت های سرمایه گذاری قوی و ضعیف امکان پیش بینی تغییرات سود آتی شرکت ها در سالهای آتی فراهم می آورد، اما قدرت قابل ملاحظه ای ندارد. نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان می دهد تغییرات سود تقسیمی حاوی اطلاعاتی در خصوص میزان فرصت های سرمایه گذاری پیش روی شرکت است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      10 - تبیین نقش مفهوم لمس در رفتار خرید مشتریان فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین
      میثم امین زاده واحدی سید حمید خدادادحسینی بیت اله اکبری مقدم
      شماره 55 , دوره 15 , زمستان 1402
      هدف از این پژوهش بررسی نقش مفاهیم لمس و صفت‌های توصیف کننده لمسی در خرید فیزیکی و آنلاین بر قصد خرید مشتریان است. امروزه ارائه محصولات از طریق فروشگاه مجازی و سایر رسانه‌های آنلاین و همچنین فروشگاه‌های فیزیکی انجام می‌گیرد که در آنها لمس محصول یا جایگزین‌های لمس با اهمی چکیده کامل
      هدف از این پژوهش بررسی نقش مفاهیم لمس و صفت‌های توصیف کننده لمسی در خرید فیزیکی و آنلاین بر قصد خرید مشتریان است. امروزه ارائه محصولات از طریق فروشگاه مجازی و سایر رسانه‌های آنلاین و همچنین فروشگاه‌های فیزیکی انجام می‌گیرد که در آنها لمس محصول یا جایگزین‌های لمس با اهمیت به نظر می‌رسد. پژوهش حاضر با روش همبستگی و براساس جامعه آماری مشتریان فروشگاه‌های آنلاین و فیزیکی شهرتهران اجرا شده است که تعداد 332 نمونه به نسبت مساوی از دو جامعه با روش نمونه‌گیری اتفاقی انتخاب و شواهد با پرسشنامه گردآوری و با مدل‌یابی معادلات ساختاری بررسی شده است. نتایج حاکی است که شش عامل اصلی مرتبط با مفاهیم لمس شامل: درک محصول، لمس فیزیکی محصول، لمس مجازی، تجارب لمس، نیاز مشتری به لمس و ادراکات لمسی بر قصد خرید مشتریان تاثیر مثبت و معناداری دارند. مقایسه ضرایب در دو جامعه نشان داده است که درک محصول و تجارب لمس در دو جامعه تفاوت ندارند، اما لمس فیزیکی محصول و نیاز مشتری به لمس در جامعه مشتریان فروشگاه‌های فیزیکی و لمس مجازی و ادراکات لمسی در جامعه مشتریان آنلاین به صورت معنادار شدیدتر است. این مطالعه بینش جدیدی در مورد مفاهیم لمس محصول برای خرده فروشی آنلاین و فیزیکی در جهت رفاه مشتریان ارائه داده است. پرونده مقاله
    پربازدیدترین مقالات

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - شناسایی راه های رفع موانع ارتقای شغلی زنان در سازمان‌های دولتی(مورد مطالعه: امور مالیاتی قزوین)
      زهره ملکی محمد عطایی
      شماره 0 , دوره 8 , زمستان 1395
      هدف از پژوهش حاضر شناسایی راه‌های رفع موانع ارتقای شغلی زنان در سازمان‌های دولتی است. متغیرهای این تحقیق شامل ایجاد عدالت سازمانی، وجود دوره‌های آموزشی جهت کسب مهارت‌های مدیریتی، تقویت اعتماد به نفس، تقویت ریسک پذیری، حضور در شبکه‌های ارتباطی غیررسمی، میزان مشارکت زنان چکیده کامل
      هدف از پژوهش حاضر شناسایی راه‌های رفع موانع ارتقای شغلی زنان در سازمان‌های دولتی است. متغیرهای این تحقیق شامل ایجاد عدالت سازمانی، وجود دوره‌های آموزشی جهت کسب مهارت‌های مدیریتی، تقویت اعتماد به نفس، تقویت ریسک پذیری، حضور در شبکه‌های ارتباطی غیررسمی، میزان مشارکت زنان در تصمیم گیری‌ها و ارتقای شغلی زنان می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی بوده که با به کارگیری پرسشنامه و روش پیمایشی داده‌های مورد نیازآن جمع آوری شده اند. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان زن اداره امور مالیاتی استان قزوین می‌باشد و از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده گردیده و تعداد 123 نمونه قابل قبول جمع آوری گردید. نتایج تجزیه تحلیل داده‌ها توسط آزمون استقلال و آزمون تی تک نمونه ای در نرم افزار SPSS نشان می‌دهد که ارتباط معناداری بین ایجاد عدالت سازمانی، وجود دوره‌های آموزشی جهت کسب مهارت‌های مدیریتی، تقویت اعتماد به نفس، تقویت ریسک پذیری، حضور در شبکه‌های ارتباطی غیررسمی، میزان مشارکت زنان در تصمیم گیری‌ها و ارتقای شغلی زنان وجود دارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - طراحی الگوی شفافیت سازمانی در سازمان‌های دولتی
      محمد امین جمشیدیان ناصر میرسپاسی کرم اله دانشفرد
      شماره 45 , دوره 13 , تابستان 1400
      دنیای متغیر امروز ایجاب می کند که سازمان ها برای بقا به دنبال ابزار های نوین باشند. یکی از ابزار هایی که سازمان ها را در تامین اهداف یاری می کند شفافیت سازمانی است. شفافیت سازمانی نفش موثری در بهبود و توسعه امور سازمان ها در دستیابی به مزیت رقابتی پایدار و پیش نیاز عملک چکیده کامل
      دنیای متغیر امروز ایجاب می کند که سازمان ها برای بقا به دنبال ابزار های نوین باشند. یکی از ابزار هایی که سازمان ها را در تامین اهداف یاری می کند شفافیت سازمانی است. شفافیت سازمانی نفش موثری در بهبود و توسعه امور سازمان ها در دستیابی به مزیت رقابتی پایدار و پیش نیاز عملکرد موثر سازمان دارد. این پژوهش به دنبال ارائه الگوی شفافیت سازمانی در سازمان های دولتی بود. پژوهش حاضر ابتدا در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون و شبکه مضامین آتراید و استرلینگ (2001) صورت گرفته است. مشارکت کنندگان بالقوه اعضای هیئت علمی دانشگاه و کارشناسان می باشند. در این پژوهش با 8 نفر از متخصصان اداری و دانشگاهی با استفاده از شیوه نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی بر مبنای اشباع نظر، مصاحبه هایی صورت پذیرفت. در بخش کمی تحقیق نیز برای ارزیابی مدل استخراج شده از بخش کیفی با استفاده از روش پیمایشی توصیفی، مدل با استفاده از ابزار پرسشنامهمبتنی بر طیف لیکرت مورد ارزیابی قرار گرفت. جامعه آماری مدیران سازمان های دولتی در شهر اراک می باشند. در این بخش، به دلیل محدود بودن جامعه و عدم نیاز به نمونه گیری، کل جامعه مورد سرشماری قرار گرفت. الگوی شفافیت سازمانی در قالب 2 مضمون فراگیر، 11 مضمون سازمان دهنده و 52 مضمون پایه ارائه گردید. مضامین فراگیر شفافیت سازمانی شامل دو مضمون سازمانی و محیطی است. در مرحله ارزیابی مدل، نتایج به دست آمده از آزمون t تک نمونه ای نشان داد که میانگین شاخص های پنج گانه از حد وسط میانگین جامعه (3) بالاتر است و آزمون t با سطح معنی دار پایین تر از 05/0 معنادار است (0001/0 = p.value). بنابراین یافته ها نشان داد که الگوی شفافیت سازمانی از جامعیت، سادگی و سهولت، صحت، قابلیت کاربردی بودن و از نوآوری لازم برخوردار است. با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت شفافیت سازمانی از طریق عوامل ساختاری، فرهنگی، رفتاری، اهداف سازمانی و راهبردهای سازمان در بعد سازمانی و عوامل قانونی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و تکنولوزیکی در بعد محیطی برقرار و تحقق خواهد یافت. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - شناسایی موانع بهره وری سازمان های دولتی ایران
      اسداله کریمی شهابی غلامرضا معمارزاده طهران سیدمهدی الوانی محمود مدیری
      شماره 0 , دوره 8 , زمستان 1395
      هدف اصلی تحقیق حاضر، شناسایی موانع بهره وری سازمان های دولتی ایران است. در این راستا پس از مطالعه ادبیات و مبانی نظری تحقیق، تعدادی از موانع مهم بهره وری سازمان های دولتی جهت بررسی انتخاب شده و میزان تأثیر هر یک از آنها بر بهره وری سازمان‌های دولتی ایران مورد بررسی قر چکیده کامل
      هدف اصلی تحقیق حاضر، شناسایی موانع بهره وری سازمان های دولتی ایران است. در این راستا پس از مطالعه ادبیات و مبانی نظری تحقیق، تعدادی از موانع مهم بهره وری سازمان های دولتی جهت بررسی انتخاب شده و میزان تأثیر هر یک از آنها بر بهره وری سازمان‌های دولتی ایران مورد بررسی قرار گرفت. برای رتبه بندی موانع بهره وری سازمان های دولتی ایران، پرسشنامه ای در 19سؤال، طراحی گردید. به منظور تأمین روایی پرسشنامه در تنظیم آن از نظرات تعدادی از خبرگان دانشگاهی و سازمانی استفاده شده است. برای سنجش پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است که مقدار آن 93/0به دست آمده است. پرسشنامه به نمونه آماری متشکل از 50 نفر توزیع شد. داده ها با روش(FVIKOR) و با استفاده از نرم افزارEXCEL تجزیه و تحلیل شد و میزان تأثیر هریک از موانع بر بهره وری سازمان های دولتی ایران، مشخص شد. نتیجه نشان داد که اولویت های حاکم برای وضعیت موجود، رتبه اول و تحقیق و توسعه ناقص، رتبه آخر را در بین موانع بهره وری سازمان های دولتی ایران دارا می باشند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - بررسی اثرات فراموشی سازمانی بر یادگیری و پذیرش نوآوری‌های فناوری اطلاعات
      آتنا سادات جزایری سیدمهدی الوانی
      شماره 32 , دوره 10 , بهار 1397
      در این تحقیق به بررسی اثرات فراموشی سازمانی بر یادگیری و پذیرش نوآوری‌های فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش استان تهران پرداخته شد. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارشناسان سازمان آموزش و پرورش استان تهران می باشند. با مراجعه به اداره کارگزینی تعداد کارشناسان 493 نفر تعیین ش چکیده کامل
      در این تحقیق به بررسی اثرات فراموشی سازمانی بر یادگیری و پذیرش نوآوری‌های فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش استان تهران پرداخته شد. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارشناسان سازمان آموزش و پرورش استان تهران می باشند. با مراجعه به اداره کارگزینی تعداد کارشناسان 493 نفر تعیین شده است. روش نمونه گیری تصادفی ساده بوده و با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 216 نفر تعیین شد. نتایج تحقیق نشان داد، فراموشی سازمانی هدفمند بر پذیرش نوآوری فناوری اطلاعات و یادگیری سازمانی تاثیر مثبت و معنادار دارد. بعلاوه نتایج تحقیق نشان داد که فراموشی سازمانی تصادفی بر پذیرش نوآوری فناوری اطلاعات و یادگیری سازمانی تاثیر منفی و معکوس دارد. بعلاوه نقش میانجی یادگیری سازمانی در ارتباط با تاثیر دو بعد فراموشی سازمانی (هدفمند و تصادفی) بر پذیرش نوآوری فناوری اطلاعات پذیرفته شده است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - ارائه مدلی برای ارتقاء نوآوری در سازمانهای خدمات محور: شواهدی از بانکها و موسسات مالی و اعتباری
      سیده شیما نعمتی آقاملکی بابک شیرازی جواد سلطان زاده
      شماره 0 , دوره 10 , زمستان 1397
      در تحقیق حاضر هدف کلی بررسی ادغام اندازه بنگاه به همراه سه مولفه اصلی و تاثیرگذار، ظرفیت تکنولوژی ، همکاری تامین کنندگان و مشتری مداری در سازمانهای خدمات محورمی باشد. جامعه آماری تعدادی از متخصصین و کاردانان سازمانهای خدمات محور بوده اند که به نمایندگی از آنها تعدادی با چکیده کامل
      در تحقیق حاضر هدف کلی بررسی ادغام اندازه بنگاه به همراه سه مولفه اصلی و تاثیرگذار، ظرفیت تکنولوژی ، همکاری تامین کنندگان و مشتری مداری در سازمانهای خدمات محورمی باشد. جامعه آماری تعدادی از متخصصین و کاردانان سازمانهای خدمات محور بوده اند که به نمایندگی از آنها تعدادی بانک و موسسه مالی و اعتباری برگزیده شده اند. یافته های تحقیق نشان داد بین هر چهار متغیر رابطه معناداری وجود دارد که مدل رگرسیونی متشکل از سه متغیر مستقل و یک متغیر وابسته مدل خوبی بوده و مجموع متغیرهای مستقل می توانند نوآوری را تبیین کنند. ضرایب بتای استاندارد اندازه شرکت، همکاری تامین کنندگان، مشتری مداری R&D وظرفیت تکنولوژی و سطح معناداری آنان را نشان می دهد .در نتیجه آن مشتری مداری با ضریب بتای 0.54 بیشترین سهم را در تبیین نوآوری دارد و اندازه بنگاه با ضریب بتای 0.09 کمترین سهم در تبیین نواوری دارد. از طرفی بعلت مهم بودن مولفه اندازه بنگاه و تاثیر آن برای بقای سازمان در بازار رقابتی، دریافتیم که سازمانهای خدمات محور متوسط و بزرگ در ایران کارایی و ثبات بهتری دارند. مدل مفهومی این مقاله می تواند برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک مدیران جهت ارتقاء نوآوری در سازمانهای خدمات محور موثر واقع شود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - توسعه و تحول مدل چابکی نیروی انسانی
      علی عالی محمد ضیا الدینی مصطفی هادوی نژاد
      شماره 45 , دوره 13 , تابستان 1400
      هدف این پژوهش، مروری بر توسعه و تحول مدل چابکی نیروی انسانی با کمک روش ترکیبی فراتحلیل و دیمتل فازی است . در ابتدا با استفاده از روش فراتحلیل، مطالعات کمی ناظر به پیشایندهای چابکی منابع انسانی استخراج و 35 مدل چابکی منابع انسانی شناسایی شد. سپس این پیشایندها در 4 طبقه پ چکیده کامل
      هدف این پژوهش، مروری بر توسعه و تحول مدل چابکی نیروی انسانی با کمک روش ترکیبی فراتحلیل و دیمتل فازی است . در ابتدا با استفاده از روش فراتحلیل، مطالعات کمی ناظر به پیشایندهای چابکی منابع انسانی استخراج و 35 مدل چابکی منابع انسانی شناسایی شد. سپس این پیشایندها در 4 طبقه پیشایندهای کلان ، 19 طبقه پیشایندهای خرد و 50 مولفه تدوین شدند . پیشایندهای منابع انسانی 23 مولفه ، پیشایندهای شغلی 4 مولفه ، پیشایندهای سازمانی 11 مولفه و پیشایندهای مدیریتی 12 مولفه را شامل می شوند . پیشایندهای مدیریتی ناظر بر توسعه زیرساخت انسانی ، توسعه زیرساخت غیرانسانی و رهبری چابکی است . جامعیت مولفه ها به گونه ای که تمامی تحقیقات پیشین را شامل می شود و همچنین استفاده از روش تحقیق ترکیبی فراتحلیل و دیمتل فازی ، از جنبه های نوآوری آن است.در نهایت با استفاده از فن دیمتل فازی مشخص شد که مؤلفۀ سازگاری، با اهمیت ترین و مؤلفۀ پیش فعالی کم اهمیت ترین مؤلفۀ های این پژوهش است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - بررسی نقش میانجی نوآوری سازمانی و قابلیت نوآوری تکنولوژیکی درتاثیر شیوه‌های مدیریت دانش بر عملکرد شرکت
      محمد مهدی پرهیزگار ایمان عزیزی رضا نوروزی اجیرلو
      شماره 34 , دوره 10 , پاییز 1397
      این پژوهش به منظور بررسی نقش میانجی نوآوری سازمانی و قابلیت نوآوری تکنولوژیکی درتاثیر شیوه‌های مدیریت دانش بر عملکرد شرکت انجام شد، که در آن شیوه‌های مدیریت دانش شامل چهار بخش شیوه‌های اکتساب دانش، شیوه‌های انتقال دانش، شیوه‌های ذخیره‌سازی دانش و شیوه‌های کاربرد دانش و چکیده کامل
      این پژوهش به منظور بررسی نقش میانجی نوآوری سازمانی و قابلیت نوآوری تکنولوژیکی درتاثیر شیوه‌های مدیریت دانش بر عملکرد شرکت انجام شد، که در آن شیوه‌های مدیریت دانش شامل چهار بخش شیوه‌های اکتساب دانش، شیوه‌های انتقال دانش، شیوه‌های ذخیره‌سازی دانش و شیوه‌های کاربرد دانش و قابلیت نوآوری تکنولوژیکی شامل دو بخش قابلیت نوآوری فرایند و قابلیت نوآوری محصول است و به وسیله پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. پرسشنامه بین 205 نفر نمونه از جامعه آماری که کلیه مدیران و کارشناسان شرکت‌های شهرک صنعتی شیراز می‌باشد، توزیع شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جهت پاسخ به سوالات و بررسی فرضیات تحقیق با نرم‌افزار Smart-PLS از روش بررسی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده گردید. نتایج پژوهش از بین شیوه‌های مدیریت دانش تنها تاثیر مثبت و معنی‌دار دو ابعاد (اکتساب دانش و کاربرد دانش) بر نوآوری سازمانی را تایید می‌کند و تاثیر دو ابعاد (انتقال دانش و ذخیره سازی دانش) بر نوآوری سازمانی تایید نمی‌شود. چرا که ذخیره‌سازی و پخش و انتشار دانش ارتباطی با نوآوری ندارد اما با احیا دانش کنونی می توان به کارایی بیشتری در این زمینه دست یافت. نتایج پژوهش نشان داد که نوآوری سازمانی بر قابلیت نوآوری فرایند تاثیر مثبت و معنی‌داری دارد و تاثیر نوآوری سازمانی بر قابلیت نوآوری محصول با نقش واسطه قابلیت نوآوری فرایند انجام می‌پذیرد. نتایج حاکی از تاثیر مثبت و معنی‌دار قابلیت نوآوری فرایند بر قابلیت نوآوری محصول است. نتایج همچنین نشان می‌دهد که قابلیت نوآوری محصول بر عملکرد شرکت تاثیر مثبت و معنی‌داری دارد و تاثیر قابلیت نوآوری فرایند نیز با نقش میانجی قابلیت نوآوری محصول بر عملکرد شرکت انجام می‌پذیرد پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - بررسی تاثیر مدل بومی تعالی سازمانی (طراحی شده) در سازمانهای دولتی ایران
      محمد طاهری روزبهانی رضا نجف بیگی سید مهدی الوانی غلامرضا معمار زاده
      شماره 0 , دوره 11 , زمستان 1398
      هدف اصلی این تحقیق بررسی مدل بومی تعالی سازمانی در سازمانهای دولتی ایران می باشد. تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی و از نظر هدف، کاربردی و بنیادی بوده که مبتنی بر تحقیقات میدانی و کتابخانه ایی می باشد. جامعه آماری این تحقیق کارکنان رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت (583 چکیده کامل
      هدف اصلی این تحقیق بررسی مدل بومی تعالی سازمانی در سازمانهای دولتی ایران می باشد. تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی و از نظر هدف، کاربردی و بنیادی بوده که مبتنی بر تحقیقات میدانی و کتابخانه ایی می باشد. جامعه آماری این تحقیق کارکنان رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت (583 نفر) و نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان و تاکمن برابر 234 نفر تعیین شده است. روش نمونه گیری دراین پژوهش، تصادفی ساده و داده های مربوط به متغیرها از طریق پرسشنامه محقق ساخته (آلفای کرونباخ = 988/0)جمع آوری گردیده شده است. بررسی داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار (Spss و Lisrel و PLS) و با انجام آزمون t-value، آزمون مجذور کای، ضرایب همبستگی، روش کمترین توان دوم جزیی(PLS) برای پاسخ به فرضیات انجام پذیرفته شده است. نتایج حاصله بیان می کنند که پیش‌رانه‌ها بر سامانه‌ها تأثیر معناداری دارد. پیش‌رانه‌ها بر نتایج تأثیر معناداری ندارد و سامانه‌ها بر نتایج تأثیر معناداری دارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      9 - واکاوی عوامل موثر بر استقرار مربیگری در سازمان با رویکرد کیفی
      محمد رأفتی مرتضی موسی خانی محمدرضا ذبیحی محمود قربانی حامد رحمانی
      شماره 0 , دوره 13 , زمستان 1400
      مربیگری، پارادایمی جدید در یادگیری و حلقه اتصال دو واژه توسعه سرمایه انسانی و یادگیری سازمانی است که افراد را قادر می سازد خودرا سریعتر با تغییرات محیطی وفق داده و ظرفیت ها و توانایی های خود را شناسایی کنند و از طریق بالفعل کردن استعدادهای بالقوه منابع انسانی سازمان که چکیده کامل
      مربیگری، پارادایمی جدید در یادگیری و حلقه اتصال دو واژه توسعه سرمایه انسانی و یادگیری سازمانی است که افراد را قادر می سازد خودرا سریعتر با تغییرات محیطی وفق داده و ظرفیت ها و توانایی های خود را شناسایی کنند و از طریق بالفعل کردن استعدادهای بالقوه منابع انسانی سازمان که محرک های کلیدی موفقیت هر سازمانی هستند منجر به افزایش بهره وری سازمان می شود. لذا هدف پژوهش حاضر واکاوی عوامل موثر بر استقرار مربیگری در سازمانهای دولتی می باشدکه به روش کیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است . نمونه آماری در این پژوهش، 12 نفر از خبرگان در زمینه روش های آموزشی و مربیگری در سازمان بودند که دارای تالیفاتی در زمینه مربیگری در سازمان نیز بوده اند و به صورت روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شده اند و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار مکس کیودا استفاده شده است .نتایج حاصل از تحقیق، دو عامل منابع انسانی و سازمانی را شناسایی نمود. عامل منابع انسانی شامل دو بعد مربی و متربی و عامل سازمانی شامل دو بعد ساختاری و محتوایی می باشد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      10 - مدل سازی پیش بینی کیفیت سود با استفاده از درخت تصمیم و ماشین بردار پشتیبان
      لقمان حاتمی شیرکوهی صغری براری نوکاشتی مریم اوشک سرایی
      شماره 54 , دوره 15 , پاییز 1402
      سود و کیفیت آن از مهم ترین مولفه های تصمیم گیری برای استفاده کنندگان است. از اینرو پیش بینی کیفیت سود برای سرمایه گذاران و سایر گروهای ذینغع از اهمیت بسزایی برخوردار است، بدین منظور از روش درخت تصمیم و ماشین بردار پشتیبان برای پیش بینی کیفیت سود که هدف اصلی تحقیق می باش چکیده کامل
      سود و کیفیت آن از مهم ترین مولفه های تصمیم گیری برای استفاده کنندگان است. از اینرو پیش بینی کیفیت سود برای سرمایه گذاران و سایر گروهای ذینغع از اهمیت بسزایی برخوردار است، بدین منظور از روش درخت تصمیم و ماشین بردار پشتیبان برای پیش بینی کیفیت سود که هدف اصلی تحقیق می باشد استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از سال 1390سال 1400به مدت 10 سال می باشد، بعد از غربالگری تعداد 113 شرکت و 1130 مشاهده بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این مطالعه به منظور شناسایی و پیش بینی کیفیت سود شاخصهای مرتبط با حاکمیت شرکتی (استقلال هیئت مدیره، استقلال کمیته حسابرسی، مالکیت سازمانی)، سیاست تقسیم سود، تامین مالی بدهی و محافظه کاری بعنوان متغیر مستقل وکیفیت اقلام تعهدی اختیاری نماینده شاخص کیفیت سود بعنوان متغیر وابسته مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و به لحاظ روش پژوهشی، توصیفی از نوع همبستگی. تجزیه تحلیل داده ها مطابق با استاندارد داده کاوی CRISP-DM و اجرای چهار الگوریتم درخت تصمیم شامل(CHAID, C5.0 , C&R, QUEST) و ماشین بردار پشتیبان انجام شده است . نتایج پژوهش نشان می دهد که در هر دو روش درخت تصمیم و ماشین بردار پشتیبان، استقلال هیئت مدیره بیشترین تاثیر را در پیش بینی کیفیت سود دارد. مقایسه نتایج عملکرد دو روش نشان می دهد که، تکنیک ماشین بردار پشتیبان به جهت دارا بودن صحت و حساسیت بیشتر و خطای کمتر نسبت به تکنیک درخت تصمیم عملکرد بهتری دارد. پرونده مقاله
    مقالات در انتظار انتشار

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - شناسایی و رتبه بندی مولفه های نگهداشت منابع انسانی در سازمان های دانش بنیان بر اساس آنتروپی شانون
      مجید نوده فراهانی میرعلی سیدنقوی جواد محرابی
      هدف مقاله حاضر شناسایی و رتبه بندی مولفه های نگهداشت منابع انسانی در سازمان های دانش بنیان بر اساس تکنیک آنتروپی شانون است. روش پژوهش کاربردی و جامعه آماری 14 نفر خبره هستند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 83 مولفه بر اساس ادبیات نظری، دو دور پیمایش دلفی و کس چکیده کامل
      هدف مقاله حاضر شناسایی و رتبه بندی مولفه های نگهداشت منابع انسانی در سازمان های دانش بنیان بر اساس تکنیک آنتروپی شانون است. روش پژوهش کاربردی و جامعه آماری 14 نفر خبره هستند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 83 مولفه بر اساس ادبیات نظری، دو دور پیمایش دلفی و کسب نظر خبرگان می باشد. از روایی محتوا به منظور آزمون روایی پرسشنامه استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 9/97% به دست آمد. نتایج حاصل از تکنیک آنتروپی شانون نشان می دهد که مولفه های "انتخاب مدیران عالی از میان نخبگان"، "رفتار هوشمند"، "فرآیند دقیق استخدام"، "کار دانشی"، "تردد راحت" ، "ایجاد همفکری بین نیرو های دانشی"، "روحیه پیگیر و مشتاق به ارتقای توانمندی های فردی همراستا با وظایف شغلی"، "انجام طرح های انگیزشی جهت روحیه بخشی به کارکنان"، "ایجاد ثبات مدیریتی" و "فراهم آوردن فرصتی برای انجام پژوهش های گروهی"، از مهم ترین مولفه های نگهداشت منابع انسانی در سازمان های دانش بنیان هستند. با توجه به رتبه بندی صورت گرفته ضروری است مدیران با توجه به اولویت های مشخص شده و رتبه های بدست آمده به هدفمند کردن نگهداشت منابع انسانی در سازمان های دانش بنیان اقدام نمایند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - طراحی و تشریح مدل قیمت گذاری در زنجیره تأمین چهار سطحی حلقه بسته با در نظر گرفتن عدم قطعیت در صنعت کاغذ
      مهدی علیزاده برمی محمدعلی افشارکاظمی محمدعلی کرامتی عباس طلوعی اشلقی
      اخیراٌ زنجیره تأمین کالاهای فاسدشدنی با توجه به تأثیرشان بر زندگی انسان مورد توجه قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر در صنعت بسته‌بندی، با در نظر گرفتن کاغذ به عنوان ماده اولیه و فسادپذیر به دلیل ماهیت جذب آب، پوسیدگی شدید در مقابل نور آفتاب، اشتعال‌پذیری و خاکستر شدن و درنها چکیده کامل
      اخیراٌ زنجیره تأمین کالاهای فاسدشدنی با توجه به تأثیرشان بر زندگی انسان مورد توجه قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر در صنعت بسته‌بندی، با در نظر گرفتن کاغذ به عنوان ماده اولیه و فسادپذیر به دلیل ماهیت جذب آب، پوسیدگی شدید در مقابل نور آفتاب، اشتعال‌پذیری و خاکستر شدن و درنهایت تأثیر بر کیفیت نهایی محصول تولیدشده از این موضوع مستثنی نبوده است. سطح بالای سرعت تغییرات و ابهام در تصمیمات، پیش‌بینی شرایط آینده زنجیره‌های تأمین را به امری غیر‌ممکن مبدل ساخته است. از این‌رو، طراحی و استفاده از یک مدل ریاضی برای طراحی شبکه زنجیره تأمین حلقه بسته، با در نظر گرفتن قیمت‌گذاری بهینه محصولات ، نرخ بازگشت و تقاضا همراه با در نظر گرفتن هدر رفت مواد در سیستم به شدت مورد نیاز است. در ابتدا زنجیره تأمین صنعت کاغذ-کارتن طراحی و با برنامه‌ریزی آمیخته عدد صحیح مدل‌سازی شده، سپس با توجه به حجم بالای محاسبات و داده‌های مسئله و همچنین عدم توانایی رویکردهای حل دقیق، رویکرد فرا ابتکاری جستجوی هارمونی جهت حل مدل استفاده گردیده است. مسئله یک مدل تک هدفه بوده که هزینه‌های سیستم را با لحاظ نمودن ملاحظات زیست‌محیطی حداقل می‌نماید. پژوهش حاضر نشان می‌دهد که افزایش قیمت دارای تأثیر مثبت بر نرخ بازگشت محصول و کاهش سطح فساد محصول دارد. در انتها برای اعتبارسنجی مدل، حل عددی یک شبکه حلقه بسته در این صنعت ارائه گردیده است. پرونده مقاله

    ابر واژگان

  • صاحب امتیاز
    دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
    مدير مسئول
    دکتر مرتضی موسی خانی (استاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران)
    سردبیر
    دکتر سیدمهدی الوانی (استاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین)
    مدیر داخلی
    دکتر محمد عطایی (دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین)
    هیئت تحریریه
    دکتر سیدمهدی الوانی (استاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین) دکتر مرتضی موسی خانی (استاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران) دکتر ابوالحسن فقیهی (استاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران) دکتر شمس السادات زاهدی (استاد، دانشگاه علامه طباطبایی) دکتر اکبر عالم تبریز (استاد، دانشگاه شهید بهشتی) دکتر ناصر حمیدی (استاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین) مهدی خیراندیش (استاد، دانشگاه شهید ستاری) دکتر غلامرضا معمارزاده طهران (دانشیار،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران) دکتر نسرین جزنی (دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی) دکتر احمد سرداری (دانشیار، دانشگاه شاهد) دکتر مهدی مرتضوی (دانشیار، داشگاه تربیت مدرس) دکتر کامبیز حیدرزاده (دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران) دکتر محمد عطایی (دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین) دکتر حسن زارعی متین (استاد، گروه مدیریت دولتی ،دانشگاه تهران، تهران، ایران) دکتر ناصر پورصادق (استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه دفاع ملی، تهران، ایران) دکتر اسد حجازی (دانشیار، گروه مدیریت ، عضو هیات علمی پردیس شهید چمران ،دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران) دکتر محمد موسی خانی (عضو شورای بررسی فرصت های مطالعاتی و ماموریت های پژوهشی) دکتر ابراهیم عباسی (استاد، گروه مدیریت، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران) دکتر حسن رنگریز (دانشیار ، گروه آموزشی مدیریت منابع انسانی و کسب و کار، دانشگاه خوارزمی،تهران، ایران) دکتر محمد محمودی میمند (دانشیار، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران) رفیده عثمان (مالی، بانکداری، سرمایه گذاری، استراتژی های سرمایه گذاری بین المللی دانشکده مدیریت، دانشگاه یو تی ام، مالزی) احمد عزمی (دانشگاه ملی مالزی)
    شاپا: 2008-8558

    دوره انتشار: فصلنامه
    پست الکترونیک
    نشانی
    آدرس وب سایت:https://jdem.qazvin.iau.ir/manager?_action=journalآدرس پست الکترونیکی : qjmd@qiau.ac.irشاپا:  8558-2008آدرس پستی: قزوین- خیابان شهید بابایی- بلوار نخبگان- بلوار پژوهشگران- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین- ساختمان مدیریت و حسابداری- طبقه چهارم-اتاق 404 کدپستی: 1416-34185تلفکس: 33682976-028   شماره تماس: داخلی 4210-33665275-028کارشناس فصلنامه سرکار خانم نجفی
    تلفن

    جستجو

    بانک ها و نمایه ها

    آمار مقالات

    تعداد دوره‌ها 15
    تعداد شماره ها 62
    مقالات چاپ شده 654
    تعداد نویسندگان 5250
    تعداد مشاهده مقاله 57188
    تعداد دانلود مقاله 15150
    تعداد مقالات ارسال شده 3443
    تعداد مقالات رد شده 1435
    تعداد مقالات پذیرفته شده 730
    درصد پذیرش 18 %
    زمان پذیرش(روز) 234
    تعداد داوران 616
    آخرین به روزرسانی 22/02/1403