بررسی نقش تعاملات فرا اجتماعی بر رفتار خرید آنی مصرف‌کننده در تجارت اجتماعی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران (عهده دار مکاتبات)

چکیده

امروزه فعالیت­ها و قابلیت­های مربوط به فضای مجازی، به­عنوان جزء لاینفک ارتقاء دهنده کیفیت زندگی شناخته می­شود. این موضوع باعث شده است تا شناسایی و تحلیل عملکرد افراد در تعاملات بازرگانی این فضا، به بخش مهمی از مطالعات بازاریابی تبدیل شود. در مطالعه حاضر که با هدف بررسی نقش سایت‌های خرید اینترنتی در زندگی روزمره افراد صورت پذیرفته است، تلاش شده تا تاثیر عوامل محرک و انگیزاننده بر واکنش‌های شناختی مصرف‌کنندگان و بروز رفتارهای عملی از سوی ایشان مورد بررسی قرار گیرد. رفتارهایی که در قالب تمایل به خرید بدون برنامه‌ریزی آنلاین یا اصرار بر خرید آنلاین به­صورت بدون برنامه‌ریزی بروز می­یابد. یکی از واکنش‌های شناختی جدیدی که در مطالعه حاضر بدان پرداخته شد، رفتارهای تعاملی فرااجتماعی می­باشد.این پژوهش کاربردی با رویکرد توصیفی – همبستگی به بررسی این رفتارها پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجی­کالا (در استان البرز) می­باشد. داده­های آن نیز به کمک پرسشنامه گردآوری و در دو بخش توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفته­ است. نتایج تجزیه و تحلیل فرضیات پژوهش نشان می­دهد که ارتقاء جاذبه محصول از طریق شکل و رنگ از نظر کیفیت، لذت افراد در خرید آن محصول را افزایش می­دهد. شباهت بین کاربران نیز بر شکل‌گیری تعاملات فراجتماعی کاربران در محیط تجارت اجتماعی تاثیر مثبت دارد. بنابراین هر چه خریداران از لحاظ سن، ویژگی‌های اخلاقی، سطح تحصیلات و درآمد به یکدیگر نزدیک‌تر باشند، در نتیجه تعاملات فرااجتماعی بیشتر و مناسب‌تری در بین آن‌ها اتفاق می‌افتد. بر اساس این نتایج فروشندگان کالا و خدمات اینترنتی می­توانند با ارائه محصولات در گروه‌های سنی مشخص و طبقه‌بندی بازار بر اساس ویژگی­های آن عملکرد موفق‌تری در فروش و کسب سهم بازار داشته باشند.

کلیدواژه‌ها